Suoraan sisältöön

Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisan sähköinen asiointi yhtenäistyy edelleen, kun Itä-Savon alueella käytössä ollut sähköisen asioinnin alusta Hyvis korvautuu Kansalaisen terveyspalvelu -alustalla 15.1.2024 alkaen. Hyviksen palvelujen alasajo aiheuttaa Itä-Savon alueella käyttökatkon joissakin sähköisissä palveluissa.

Itä-Savon alueella käytössä oleva sähköisen asioinnin palvelualusta Omahyvis ajetaan alas 22.12.2023 mennessä. Hyvis-asiointipalvelujen käyttäminen vaihtuu muualla Eloisan alueella käytössä olevaan Kansalaisen terveyspalvelu -alustaan 15.1.2024 alkaen. Tästä aiheutuu Itä-Savon alueella sähköisten palvelujen käyttökatko 22.12.2023 – 14.1.2024 väliseksi ajaksi sähköisen viestintäalustan, ajanvarauspalvelun, omavoinnin, omahoidon ja reumaseurannan palveluihin.

  • Käyttökatkon aikana muut Eloisan sähköiset palvelut, kuten chat-palvelut ja digilääkäri, ovat kuitenkin käytössä normaalisti, digitaalisten palvelujen palvelupäällikkö Ritva Nevalainen sanoo.

15.1. alkaen terveydenhuollon sähköiset palvelut löytyvät Kansalaisen terveyspalvelu -alustalta. Kirjautuminen Kansalaisen terveyspalvelu -alustalle ja muihin sähköisiin palveluihin tapahtuu Eloisan nettisivujen kautta osoitteessa https://etelasavonha.fi/sahkoinen-asiointi/.

Yhtenäistämistyö on osa Eloisan strategian mukaista digipalvelujen yhtenäistämistä ja edelleen kehittämistä. Eloisan sähköiset palvelut laajenevat asteittain vuodesta 2024 alkaen.

 

Asiakkaat saavat jatkossa terveydenhuollon ajanvarauskirjeensä Suomi.fi-viesteinä

Jos asiakkaalla on käytössä Suomi.fi-viestit sopimus, asiakas saa heräteviestin omaan sähköpostiinsa, kun Eloisalta on tullut järjestelmään ajanvarauskirje. Tällöin kirje on välittömästi asiakkaan luettavissa Suomi.fi palvelusta.

Lataamalla puhelimeen Suomi.fi sovelluksen, asiakas voi lukea kaikki viestit myös suoraan älypuhelimelta.

Jos asiakas ei ole ottanut Suomi.fi-viestejä käyttöönsä, Eloisasta lähetetty kirje tulee Postin mukana postiluukkuun.

 

Miten Suomi.fi-viestit otetaan käyttöön?

Suomi.fi-viestien käyttöönotto tapahtuu helposti suoraan Suomi.fi-sovelluksella. Vaihtoehtoisesti palvelun voi ottaa käyttöön osoitteessa https://www.suomi.fi/viestit.

Käyttöönottoon tarvitsee verkkoyhteyden ja tunnistautumisvälineen.

  1. Mene osoitteeseen https://www.suomi.fi/viestit
  2. Tunnistaudu verkkopankkitunnuksilla, mobiliivarmenteella tai henkilökortissasi olevalla kansalaisvarmenteella
  3. Ota Viestit-palvelu käyttöön

Eloisa tiedottaa Kansalaisen terveyspalvelu -alustan käyttöönottamisesta tammikuun aikana.

Lisätiedot

Ritva Nevalainen, digitaalisten palvelujen palvelupäällikkö, p. 044 417 3066, ritva.nevalainen@etelasavonha.fi