Enonkosken kunnan alueen löytöeläinten hoidosta on vastannut tähän saakka Vehkan Lemmikkihoitola. 3.11.2023 eteenpäin löytöeläimien hoidosta ottaa vastuun Eläinsuojeluyhdistys Elämänlanka ry.

Eläinsuojelulain (247/1996) 15 § mukaan kunnan on huolehdittava alueellaan irrallaan tavattujen ja talteen otettujen koirien ja kissojen sekä muiden vastaavien pienikokoisten seura- ja harrastuseläinten tilapäisen hoidon järjestämisestä.

Enonkosken kunnan alueella irrallaan tavattujen ja talteen otettujen koirien ja kissojen sekä muiden vastaavien pienikokoisten seura- ja harrastuseläinten tilapäisen hoidon järjestämisestä kunta on tehnyt yhteistyösopimuksen Eläinsuojeluyhdistys Elämänlanka ry:n (ESY) kanssa.

Talteen otettua eläintä on säilytettävä vähintään 15 päivän ajan, minkä jälkeen ESYllä on oikeus myydä, muutoin luovuttaa tai lopettaa eläin. ESYllä on oikeus periä eläimen omistajalta tai haltijalta korvaus eläimen talteenotosta, hoidosta ja mahdollisesta lopettamisesta aiheutuneista kustannuksista. Mikäli eläimen omistajaa ei tavoiteta, perii ESY kunnalta eläimen hoidosta aiheutuneet kustannukset sopimuksen perusteella.

Löytöeläintapauksissa ilmoitukset puh. 044 2394867 (24/7), päivystäjä soittaa takaisin, jos ei heti pysty vastaamaan. Löytyneiden eläinten kyselyt klo 8–18 soittaen, muina aikoina viestillä. Löytöeläinten luovutuksista sovitaan tapauskohtaisesti.

Lisätietoja https://esyelamanlanka.fi/ ja FB ESY Elämänlanka ry, Savonlinna

Kunnan puolesta sopimuksen osalta lisätietoja antaa kunnanjohtaja Minna Laurio, puh. 044 3453012, s-posti: minna.laurio@enonkoski.fi