Suoraan sisältöön

Häiriötilanteisiin varautuminen

Häiriötilanteella tarkoitetaan uhkaa tai tapahtumaa, joka vaarantaa, ainakin hetkellisesti, yhteiskunnan turvallisuutta. Jo lyhyt sähkökatkos lamaannuttaa mm. tietoliikenteen, kauppojen ja pankkien toiminnan sekä veden jakelun. Esimerkkeinä häiriötilanteista ovat sähkönjakelun häiriöt, myrskyt, vesiepidemiat jne. Sähkönjakelun katkeaminen voi aiheuttaa ongelmia myös kunnan peruspalvelujen tuottamisessa. Häiriötilanteessa tiedustelut ja ilmoitukset häiriöistä tulee soittaa palveluntarjoajan vikapalvelunumeroon.

Toimintaohjeita häiriötilanteiden varalle:

https://pelastustoimi.fi/koti-ja-arki
http://www.kodinturvaopas.fi/
Kuinka toimia puun kaatuessa ja aiheuttaessa vahinkoa

Tiedottaminen

Enonkosken kunta on varautunut erilaisiin häiriötilanteisiin etukäteisvalmisteluin ja valmiussuunnitelmin. Mahdollisista häiriötilanteista tiedotetaan kunnan virallisten ilmoitustaulujen lisäksi kunnan verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa.

Enonkosken kunnan virallinen ilmoitustaulu

Enonkosken kunnanvirasto, Enonkoskentie 3T, 58175 Enonkoski
Enonkosken kunnan julkiset kuulutukset julkaistaan ensisijaisesti kunnan verkkosivuilla.
Enonkosken kunta sosiaalisessa mediassa:
Facebook: https://fi-fi.facebook.com/enonkoski

Tarvittaessa tiedotus hoidetaan yhteistyössä median kanssa tai muiden sähköisten järjestelmien avulla.

Enonkosken kunnan tiedotuspaikka laajoissa häiriötilanteissa

Häiriötilanteissa johtokeskuksen johtamispaikkana toimii Enonkosken kunnanviraston toimipiste (Enonkoskentie 3T, 58175 Enonkoski). Tiedotustilaisuuksien keskuksena toimii kunnanviraston valtuustosali.

Varaudu häiriötilanteisiin jo etukäteen

Muista kotivara

Häiriötilanteiden kesto voi vaihdella muutamasta tunnista useisiin viikkoihin. Siksi on tärkeää huolehtia, että kotona on riittävästi vettä, ruokaa, lääkkeitä ja muita välttämättömiä tarvikkeita myös pitkien häiriötilanteiden varalle. Lue lisää: https://www.spek.fi/turvallisuus/varautuminen-kotona/

Myrskytilanteiden varalle

Myrsky voi kaataa puut ja viedä sähköt. Toimintaohjeita myrskyn varalle: https://www.spek.fi/turvallisuus/varautuminen-kotona/myrsky/

Ilmoita liikennettä vaarantavasta ongelmasta suoraan Tieliikennekeskusten Tienkäyttäjän linjalle soittamalla numeroon 0200 2100 (24/7). Tienkäyttäjän linjalle kuuluvia ilmoituksia ovat esimerkiksi tiellä oleva vesi, tielle kaatunut puu tai muu este, joka estää normaalin tienkäytön.

Varaudu sähkökatkoihin

Toimintaohjeita sähkökatkoksen varalle:

https://www.jseoy.fi/sahkokatkot/nain-varaudut-sahkokatkoon/#c3aa3a4e

Järvi-Suomen Energian vikapalvelu on avoinna 24 h, puh. 0800 90440, nollavikatilanteessa soita välittömästi vikapalveluun turvallisuuden varmistamiseksi.

Vesihuolto

Enonkosken kunnan taajama-alueen vesihuollosta vastaa kunnan vesi- ja viemärilaitos. Mahdollisista häiriötilanteista, kuten veden jakelu- tai laatuhäiriöistä, tiedotetaan kunnan kotisivuilla.

Laitosmies, puh. 044 3453001
Teknisen toimen päivystys, puh. 044 3453010
Kunnaninsinööri, puh. 044 3453024

Hätätilanteessa soita 112

Hätänumero on puhelinnumero, johon soittamalla saa yhteyden viranomaisiin, kuten pelastuslaitokselle ja poliisiin sekä terveys- ja sosiaalitoimeen hätätilanteissa. Suomessa yleinen hätänumero sekä pelastuslaitokselle, poliisille, että sosiaalipäivystykselle on 112. Myrkytystietokeskuksen numero on 0800 147 111 tai 09 471 977.

Hätäkeskuslaitos suosittelee 112 Suomi-sovelluksen lataamista puhelimeen. Sovellus on ladattavissa sovelluskaupoista ilmaiseksi Android- ja iPhone-puhelimiin.